Darkovic patlaninky

Štábní automobily

Horch 901 Kfz.21

Horch 901 Kfz. 21 August Horch založil svou první firmu v roce 1899, kterou po 10 letech, díky neshodám ve vedení opouští a zakládá novou firmu "Audi". Na začátku první světové války nabízí širokou škálu automobilů, pickupů a nákladních vozidel používaných v německých ozbrojených sil. Hlavní armádní vůz byl v roce 1913 tříapůltunový Model KL (25/42PS) model se čtyřicetikoňovým motorem a řetězovým pohonem.
Později dostal o deset koní silnější motor a jeho kapacita zvýšila na 5 tun. Během války se vyrobylo celkem 426 strojů. Schopnost Horchovy společnosti vytvořit vlastní stroj potvrdil ZU dělostřelecký tahač s osmdesáti koňmi motoru na krátkém šasi a se zadními koly průměru 1,8 m. V letech 1914-18 postavili 154 kusů.
V polovině dvacátých let vzniká terénní "Horch-8 Typ 40" (6x6). Používal osmiválcový řadový motor s výkonem 65 hp, čtyřrychlostní převodovku, dvourychlostní redukční převodovku a tuhé hnacích nápravy s uzamykatelnými diferenciály, zavěšené na dvou podélněch kyvných listových pružinách. V letech 1926-28 vzniklo celkem 60 kusů, ale další vývoj tohoto vozidla byl zamítnut.
Horch 901 Kfz. 21 S příchodem nacistického režimu a militarizaci ekonomiky "Horch" s jistotou zaujal vedoucí pozici ve výrobě lehkých a středních univerzálních vojenských vozidel. Vznikly tzv kübelwageny, na základě standardních vozů, které byly upravovány. Nezřídka byla odstraněna dvířka, vozy byly vybavovány kováním pro montáž zbraní, závěsy na kanystry s palivem či vodou, na nářadí. Většinou bylo také poupraveno hnací ústrojí a byla osazena terénní kola. V letech 1933-40 na podvozku "830" vyrobila společnost "kübelwageny" - modely "830R" a "830Bk" s různými motory V8 (3,0-3,5 l, 70-82 hp), různými parametry podvozku a karosérie. Obdržely vojenské kódy Kfz.12 a Kfz.17. Na některých byla na jednoduchém dřevěném rámu posazena karosérie s vysílačem rádia, či sanitní. Mezi vyššími německými důstojníky byly populární modely "830V", "830BL" a "930V". Byly považovány za velmi pohodlná auta.
Horch 901 Kfz. 21 Ve třicátých letech byl Horch určen německou vládou, aby vedl vývoj osobních aut pro vojenské účely na jednotném (Einheits) podvozku. Vznikají tak Horchy 740 a 770, s osmiválce o obashu 4,9 litru, náhonem 4x4 a uzamykatelnými defirenciály.
V roce 1937 se konečně začíná vyrábět řada 901. Tento vůz používá techniku vozu 930. V letech 1940-43 se vyrábí tento vůz ve verzi Typ 40. Liší se vylepšenou elektrickou výbavou a dalšími dílčími vylepšeními. Horch 901 typ 40 se vyráběl jako Kfz.12 (otevřená čtyřsedadlová karosérie bez dveří), Kfz.15 (čtyřdveřová karosérie se stahovací střechou a celuloidovými okénky, s rezervními koly na bocích na otočných čepech), téměř totožný Kfz.16 (bez rezervních kol na bocích), Kfz.17 (s dřevěnou skříňovou nástavbou). Kfz.21 byl nabízen jako velitelský vůz, kabriolet 4x4 s motorem posíleným na 90hp. Horch 901 Typ 40, Kfz. 21 používal v Africe také polní maršál Erwin Rommel.

Technické údaje:
Stavěl jsem osobní vůz Erwina Rommela. Tedy Afrika, někdy v letech 1941 až 1943. Stavebnice byla přímo vytvořena, jako tento vůz, a obsahovala i figurku dotyčného důstojníka. Model je krabičkový, jediná patina na něm je silná vrstva prachu. Stavba byla více než problematická, více v galerii.
model Horch 901 Kfz.21 model Horch 901 Kfz.21 model Horch 901 Kfz.21
model Horch 901 Kfz.21 modely Horch, Tiger & Rommel

Mercedes-Benz G-4/W-31

Mercedes-Benz G-4 Velký tříosý terénní vůz byl určen pro nejvyšší armádní elitu. Mercedes-Benz koketoval s pohonem 4x4 historicky jen třikrát. Poprvé už počátkem 20. století, pak v meziválečném období a naposledy v sedmdesátých letech. V meziválečném období poslal Mercedes do armádního tendru tehdy poprvé tříosý G-1. To bylo v roce 1926. G-1 však nebyl úspěšný. Překonal jej Horch 8 (pikantní na tom je, že tento Horch vznikal ve stejné továrně, jako pozdější Trabanty a navrhl ho Paul Daimler, syn zakladatel automobilky Mercedes, který se s rodinou rozešel ve zlém). Po té, co se z toho otřesu vzpamatovali, nakonec u Mercedesů ve vývoji pokračovali. V letech 1928 a 1929 se objevují modely G-3 a G-3a. Oproti G-1 mají větší světlou výšku, ale i větší rozvor kol. Což jsou věci, které se eliminují navzájem. Mají znak náprav 6x4, jsou poháněné zadní dvě nápravy. Vůz se výborně osvědčuje na nezpevněných cestách, v opravdovém terénu však kvůli přechodovým úhlúm a poměrně nízké trakci neostojí.
Mercedes-Benz G-4 V roce 1934 se objevuje slavný G-4, který tentokrát již uspěl. Je veden jako velitelský vůz pro nejvyšší vojenské velitele a vrcholné představitele státu a NSDAP. Do roku 1939, kdy byla produkce ukončena, vyjelo z továrny 57 kusů, dodnes se dochovaly pouze tři.
Vůz měl samozřejmě rámovou koncepci, rám byl žebřinový. Nápravy tuhé, odpružené listovými péry. Nadstandardem byly samosvorné diferenciály obou hnaných náprav. Brzdy byly dvouokruhové, s podtlakovým posilovačem, to také nebylo v té době obvyklé. Převodovka byla čtyřstupňová, spojená s dvourychlostní redukční převodovkou. Pod kapotou se nacházel mohutný řadový osmiválec o zdvihovém objemu 5018 ccm. Ten byl pak převrtán na 5401 ccm, aby se udržel výkon okolo 80 kW. Což na takhle velký automobil nebylo mnoho. Pět a půl metru dlouhé, téměř metr devadesát široké a metr devadesát vysoké vozidlo mělo pohotovostní hmotnost 3700 kg a celkovou až 4400 kg. Jeho světlá výška byla 233 mm a poloměr otáčení byl obrovský. 17 metrů ! Na přehlídce vypadal vůz velmi impozantně, v terénu výše zmíněné vlastnosti však trochu vadily.
Mercedes-Benz G-4 Jedním z nejvýznamnějších uživatelů G-4 byl i vůdce třetí říše, Adolf Hitler. Vůz s ním proto navštívil Rakousko při anšlusu v březnu 1938, aby v říjnu přejel československé hranice. Dotud se to obešlo bez boje a tak vůz dojel po silnicích bez problémů. V Polsku už se musel pohybovat mezi jednotkami v poli a zde se také dostavily první problémy. Traduje se historka, kdy vůdcův Mercedes beznadějně uvízl a herr führer musel vzít zavděk lehkým polním Kdf. Dále na východ, do bahen Sovětského svazu už si s G-4 raději nikdo netroufl.

Technické údaje:
Primární idea byla samozřejmě stavět Hitlerův vůz, tomu odpovídá i posádka, nikoli však barva, protože originál byl šedý, zatímco já udělal vůz metalicky černý. Možná je to dobře. Uvnitř sedí řidič, dále nekonkrétní důstojník SS a pak špičky celé Osy. Tedy jsem se snažil ztvárnit figurky Hitlera, Musoliniho, Franca a Óšimy. Během celé války se zmínění pánové takto pravděpodobně nikdy nesešli. Kromě práce na figurkách jsem nedělal žádné úpravy a žádnou patinu, koneckonců, by byla naopak na přehlídkovém voze nežádoucí.
Tento model nijak neuprojevuje mé politické zaměření a nepropaguje žádné politické hnutí a názory.

model Horch 901 Kfz.21 model Horch 901 Kfz.21 model Horch 901 Kfz.21
model Horch 901 Kfz.21 modely Horch, Tiger & Rommel

Vytvořil Dark, 5.5.2011