Darkovic patlaninky

Speciální stroje

Jeřáb Coles Mk.7 na podvozku Thornycroft Amazon

Jeřáb Coles
V průběhu třicátých let a druhé světové války byly pětitunové benzinoelektrické jeřáby Coles Mk. VI a Mk. VII velmi rozšířené. Montovaly se na podvozky Austinů K6, nebo jako v tomto případě, na podvozky Thornycroft Amazon, což byl těžký nákladní vůz se znakem náprav 6x4 a nosností 6 tun. RAF používala na 1800 těchto strojů, z toho 400 mělo dieselový pohon.
U RAF se používaly při opravách - například bylo-li třeba vyjmout motor, nebo jiný těžký konstrukční prvek z letadla. Dále pak našly využití při likvidaci leteckých nehod a sestřelených strojů. Zde často spolupracovaly s dalším strojem - konkrétně se speciálním transportérem Queen Mary.

Technické údaje Coles Mk.VI na Thorneycroft Amazon:
Stroj je v šedé barvě s insigniemi RAF. Mohl se vyskytovat na kterékoli základně RAF během druhé světové války. Sestavení bylo poměrně komplikované, nekomplikoval jsem si tedy život s nějakými zvláštními úpravami. Povrch je jen pokryt washem, který měl navozovat opršelý vzhled, efekt na syntetické Tamiye mně však překvapil.

model jeřábu Coles model jeřábu Coles model jeřábu Coles
model jeřábu Coles a transportéru Aueen Mary

Transportér Queen Mary

Bedford OYC a návěs Queen Mary Speciální návěs Queen Mary byl vozem, vytobeným za jediným účelem - přeprava částí letadel. Byl vyvinut firmou Tasker Trailers z Andoveru a jeho design byl dokonale přizpůsoben jeho určení. Měl jen jednu osu s velkými koly na vnější straně bočnic - na ložné ploše nebyly žádné výstupky. Malá světlá výška usnadňovala nakládání. A konečně speciální bočnice umožňovaly transport křídel ve svislé poloze, postavené na náběžných hranách. Podvalník byl vyráběn téměř výhradně pro RAF a RNFAA, které jej používali během druhé světové války a po ní. Stroj měl deklarovanou nosnost 3 tuny.
Queen Mary byl nejčastěji používán s tahači Crossley a Bedford, zejména OYC. Vůz dostal název patrně díky rozměrům - v souvislosti s největší tehdejší zaoceánskou lodí. Velikost podvalníku byla ostatně další typickou vlastností. Počítalo se s tím, že části letadel jsou sice lehké, ale poměrně rozměrné.

Technické údaje soupravy Bedford OYC a návěsu Queen Mary:
Stroj je v šedé barvě s insigniemi RAF. Mohl se vyskytovat na kterékoli základně RAF během druhé světové války. Stroj byl ve stejné sadě jako jeřáb Coles. Pro povrchovou úpravu tedy platí to samé, jako pro něj.
Na přívěs jsem naložil torzo Stíhačky Boulton-Paul Defiant.

model transportéru Queen Mary model transportéru Queen Mary model transportéru Queen Mary
model transportéru Queen Mary

Traktor David Brown VIG1

Traktor David Brown VIG1 Traktor VIG1 byl pro průmyslové účely odvozen od zemědělské verze VAK1. Ta se vyráběla od roku 1939 do roku 1945 v případě zemědělské verze, a do roku 1949 v případě verze industriální. Byl poháněn zážehovým čtyřválcem, schopným běžet kromě benzinu i na směs leteckého paliva a lahkého topného oleje o výkonu 37k. Daleko víc strojů, než v průmyslu, však sloužilo na letištích. Dalo by se proto říct, že VIG1 byl vyroben speciálně pro Ministerstvo letectví a pro letištní službu. Stroj byl, kromě převážení různého letištního vybavení (vybaveného koly, samozřejmě, například cisteren, jakýchkoli vozíků a valníků), pro potřeby vyprošťování vybaven navijákem a spustitelnou opěrou.
Mimo jiné se za něj zapřahala olejová cisterna Brockhouse Mk.1

Nepodařilo se mi zjistit technické údaje, takže vděčně přijmu rady na modely@dark-net.cz

Traktor má zbarvení z pozdějších let války. Černá barva doplňuje základní khaki. Označení je standardní RAF a stroj se mohl vyskytovat na kterémkoli letišti RAF. Je patinován řídkým roztokem světlého bahna. Cisternu Brockhouse mám ve sbírce také. Vyvedenu ve stejné kamufláži a patině.

model David Brown VIG 1 model David Brown VIG 1 model David Brown VIG 1
model David Brown VIG 1 model David Brown VIG 1

Traktor Clark M6

Traktor Clark M6 Traktor Clark M6, nebo zkráceně Clarktor M6 byl pro Američany tím, čím byl David Brown VIG1 pro Brity. Mohl na leteckých základnách tahat letadla, stejně taky i přívěsy s bombami, nebo cisterny s palivem či mazadly. Jen na rozdí od svého britského protějšku byl zjevně uzpůsoben spíše k pohybu na zpevněných drahách. Vyráběl se od roku 1940 a na základnách USAAF se ukázal jako velmi užitečný. Od USAAF jej následně převzalo i námořnictvo, které jej používalo na letadlových lodích ještě několik let po válce. Ve službě tak nahradily, jakožto specializované stroje, jen mírně upravené Jeepy, které byly patrně prvními letištními traktory.

Technické údaje:

Traktor je zbarven standardním způsobem, navíc je jen zaprášen olejovým filtrem. Mám k němu vozík na 250-500 lbs bombu, ale nejspíš ho nezapojím. Lákavější mi přijde zapojit stíhačku. Patrně to bude Mustang. Uvidíme. Výskyt pak podle letadla, jinak je lokalizace krom západní fronty, a US letecké základny poněku složitá.


Vytvořil Dark, 5.5.2011